1.0
PENGENALAN
Pembinaan
negara bangsa merupakan matlamat utama sesebuah negara dan boleh dianggap
sebagai kemuncak kejayaan bagi sesebuah negara, pentadbiran serta penduduknya. Merujuk kepada Malaysia, proses
awal pembinaan negara bangsa lebih tertumpu pada keperluan politik. Sejak
pembentukan Malaysia pada 16 September 1963, kerajaan memberi keutamaan kepada
proses membina Malaysia sebagai sebuah negara moden yang berdaya saing dari
segi ekonomi dan politik. Kerajaan meletakkan prinsip asas membina Malaysia
yang bersatu padu dan harmoni menerusi rakyat berbilang kaum, bersama dengan
aman damai dan makmur berdasarkan Prinsip Asimilasi (1957-1969) dan Prinsip
Nasional (1970-kini).
Malaysia lahir atas kefahaman
dan persetujuan kalangan parti-parti politik bahawa Malaysia sebagai sebuah negara
yang berdaulat dan bersatu. Hasrat murni ini hanya dapat dicapai dengan
penerimaan keutamaan identiti Melayu oleh semua masyarakat bumiputera mahupun
bukan bumiputera berlandaskan ciri-ciri jati diri kebangsaan dalam proses
membina negara bangsa di Malaysia. Usaha-usaha secara intensif bagi mencapai
matlamat sebuah negara bangsa mula dilaksanakan selepas peristiwa 13 Mei 1969
khususnya menerusi Dasar Ekonomi Baru (DEB). Matlamat yang lebih jelas pula
hanya muncul ekoran pengenalan Wawasan 2020 oleh Tun Dr. Mahathir Mohamed pada
tahun 1991. Wawasan yang menekankan terhadap keperluan wujudnya bangsa Malaysia
yang mantap mula diberikan perhatian yang lebih serius oleh pelbagai pihak.
Pembinaan negara bangsa Malaysia berdasarkan acuan sendiri harus dilaksanakan
melalui pelbagai saluran. Salah satu saluran terpenting yang dijadikan
mekanisme bagi pencapaian matlamat tersebut ialah pendidikan khususnya
pendidikan sejarah yang merupakan teras penting dalam dasar pendidikan . Ia
juga merupakan satu keperluan dalam proses pemantapan kewarganegaraan bagi
membolehkan sesebuah sejarah bukan sahaja dihargai dan dihayati malah elemen
lain ialah sebagai suatu pengajaran, pedoman ataupun proses perencanaan.
Melalui sejarah, pengalaman masa lampau merupakan satu rujukan terbaik bagi
generasi masa kini dan akan datang membentuk sebuah negara bangsa.
Definisi Negara,
Bangsa dan Negara Bangsa
Negara
Negara secara formalnya sebuah
organisasi yang mempunyai sempadan geografi, ada kerajaan yang memerintah,
sistem pentadbiran undang-undang, kewangan dan lain-lain yang berkaitan.
Pemerintah mengatur dan mentadbir rakyat atau masyarakat dalam negara dengan
peraturan-peraturan yang telah ditetapkan. Negara adalah tentang struktur dan
organisasi bukan tentang nilai-nilai atau ideologi rakyat atau masyarakat dalam
negara itu. Konsep negara menurut undang-undang antarabangsa ialah sesuatu
masyarakat politik atau negeri yang mempunyai ciri-ciri seperti sempadan yang
tertentu, penduduk, sebuah kerajaan yang teratur dan kedaulatan.
Bangsa
Bangsa pula adalah satu konsep
bersifat budaya. Definisi bangsa merujuk kepada satu komuniti atau masyarakat
yang mempunyai nilai-nilai dan norma-norma yang sama, mempunyai pengalaman dan
sejarah yang sama termasuk matlamat dan impian yang sama serta identiti dan
karakter yang tidak jauh berbeza.
Abdul Rahman
Embong (2006) dalam bukunya Negara-Bangsa : Proses dan Perbahasan,
mendefinisikan bangsa sebagai satu komuniti politik yang terbentuk dalam
sejarah yang ditautkan melalui perkongsian wilayah, budaya, bahasa serta
perasaan sebangsa.
Negara-negara
yang mempunyai penduduk homogeneous seperti Jepun yang mempunyai bahasa, agama,
nilai-nilai, karakter yang sama dan asal usul keturunan yang sama, soal isu
negara bangsa tidak timbul. Begitu
juga dengan bangsa German (Aryan), Cina, Arab, Itali yang dianggap mempunyai
identiti tersendiri.
Negara Bangsa
Negara bangsa merujuk kepada
kedaulatan negara dengan rakyat yang hidup dalam harmoni walaupun mereka
terpisah dari segi bangsa, kepercayaan, agama, bahasa, budaya dan lain-lain.
Untuk mencapai konsep negara bangsa, kesetiaan kepada negara, harmoni dan
toleransi perlu dijadikan sebahagian kehidupan harian warganegaranya.
Menurut Pusat Rujukan Persuratan
Melayu Dewan Bahasa dan Pustaka, negara bangsa didefinisikan sebagai negara
yang berdaulat yang didiami oleh satu bangsa. Pembentukan negara bangsa
dianggap penting dan menjadi para-syarat kepada pemodenan negara. Ini
disebabkan sekiranya warganegara tidak mempunyai matlamat yang sama ke arah
mencapai negara bangsa, tiada yang berguna dapat dilakukan.
Persoalan Tentang
Negara Bangsa
Konsep Negara Bangsa
Pembinaan negara bangsa amat
penting bagi sebuah negara yang berbilang kaum dan agama seperti Malaysia.
Keupayaan membina negara bangsa bergantung kepada perkongsian nilai serta
semangat patriotisme. Ia menjadi semakin penting lebih-lebih lagi dalam era
globalisasi yang membenarkan pengaliran secara bebas dan pantas bukan sahaja
maklumat, modal serta manusia tetapi juga sistem nilai, budaya dan kepercayaan
dari pelbagai negara.
Hasrat untuk membentuk sebuah
negara bangsa dalam konteks Malaysia boleh
dihuraikan seperti kenyataan oleh Tun Dr. Mahathir b. Mohamed, Melangkah Ke
Hadapan pada 1991, iaitu membentuk sebuah negara yang bersatu padu serta
menyanjung masa hadapan yang dikongsi bersama. Bangsa itu mestilah sejahtera,
berintegrasi wilayah-wilayah dan kelompok-kelompoknya, menikmati kehidupan
bersama yang sepenuhnya berasaskan persamaan hak dan keadilan, membentuk sebuah
bangsa Malaysia dengan rasa taat setia dan pengabdian yang tidak berbelah bagi
terhadap bangsa tersebut.
Menurut YAB Dato’Seri Abdullah
Ahmad Badawi (Dewan Budaya USM, 1999) pula, kita mempunyai tanggung jawab yang
besar dalam pembangunan bangsa dan negara ini. Kita juga mempunyai peranan yang
penting dalam pembentukan minda dan jiwa rakyat untuk membawa kita ke arah
wawasan yang ingin kita capai.
Walaupun pelbagai usaha
dilakukan oleh kerajaan dan pemimpin namun unsur-unsur penghalang yang
kebanyakannya berakar umbikan sentimen perkauman masih mengepompongi sebahagian
rakyat negara ini termasuklah pemimpin-pemimpin politik yang sepatutnya berperanan
sebagai role model bagi mencapai
matlamat tersebut. 1 Malaysia umpamanya, merupakan agenda terbaru pemerintah di
bawah kepimpinan Dato’ Seri Najib Tun Abd Razak untuk membentuk sebuah negara
yang dikongsi bersama atau dianggap sepunya bagi seluruh rakyat negara ini.
Persoalannya,
apakah matlamat tersebut mampu dicapai? Atau mungkinkah ia hanya mengulangi
dasar-dasar atau program-program terdahulu yang tersimpan di kotak sejarah
negara sebagai retorik? Mengapakah
Malaysia yang menjangkau usia kemerdekaan ke-55 masih tercari-cari identiti
untuk membentuk negara dan bangsanya sendiri? Pelbagai alasan dikemukakan dari
aneka sudut pandangan dan keilmuan bagi mewajarkan kegagalan tersebut.
Memetik
pandangan Abdul Rahman Embong, Negara-Bangsa : Proses dan Perbahasan, “Ditinjau
dari segi sejarah, bangsa Malaysia adalah satu konsep baru bagi rakyat
berbilang kaum di negara ini. Apabila Malaya diisytiharkan merdeka pada 31 Ogos
1957, yang dilahirkan ialah sebuah negara, bukan bangsa. Begitu juga apabila Malaysia
terbentuk pada1963, yang kita miliki hanyalah negara Malaysia, sedangkan bangsa
Malaysia yang utuh dan bersatu padu masih jauh daripada terwujud”.
Berbeza dengan
Singapura, suatu ketika dahulu, selepas Singapura mencapai kemerdekaan (dari
Malaya) urusan kebudayaan dan keagamaan disekat. Sekolah-sekolah beraliran Cina dan Tamil
dibubar untuk mengurangkan semangat “kecinaan” dan
“keindiaan”. Atas iltizam dan visi Lee Kuan Yew, Singapura telah berjaya
menjadi sebuah negara-bangsa. Walaupun pada awalnya wujud sedikit kekangan
kebebasan berbudaya dan beragama, Singapura kini terus bergerak ke hadapan. Lee
Kuan Yew telah berjaya menyatukan kebudayaan Siangapura. Lee Kuan Yew dilihat
berjaya mengasimilasikan masyarakat Singapura. Kita boleh mengambil contoh
Singapura sebagai contoh negara-bangsa yang maju dan berjaya.
Perkembangan
Sosiopolitik Di Malaysia Ke Arah Pembentukan Negara Bangsa
Berbalik kepada Malaysia, apakah
kebebasan berbudaya dan beragama di Malaysia lebih separuh abad ini menjadikan
kita saling faham memahami antara satu sama lain? Apakah kebebasan berbudaya
dan beragama di Malaysia sekarang ini mampu menjadi titik tolak kepada
cita-cita pembinaan negara bangsa Malaysia? Apakah rupa identiti rakyat
Malaysia yang sebenarnya? Apakah semua bangsa harus menjadi Melayu atau memeluk
Islam untuk mempunyai identiti yang sama iaitu bangsa Malaysia atau rakyat
berbilang kaum dan agama mempunyai satu bahasa kebangsaan yang ditutur semua
rakyatnya selaras dengan dasar bahasa kebangsaan, sekolah-sekolah menggunakan
satu bahasa pengantar, dan rakyat mempunyai matlamat dan impian yang sama
setelah hidup dalam sebuah negara yang dikongsi bersama sepanjang hidup mereka?
Dari aspek sejarah, bila kita
kembali kepada perjuangan pemimpin terdahulu konsep 1 Malaysia
yang dianjurkan oleh Dato’ Seri
Najib sebenarnya hanya merangkumi usaha-usaha yang telah dimulakan oleh Dato’
Onn Jaafar dan lima orang Perdana Menteri yang terdahulu. Ianya bukan usaha
yang tergesa-gesa dan berbau politik seperti gagasan Malaysian Malaysia yang
dianjurkan oleh parti DAP.
Pada zaman Dato’ Onn Jaafar,
beliau menekankan perlunya memelihara ketuanan Melayu dengan menentang Malayan
Union. Ini membolehkan Melayu mengembalikan kuasa dan hak orang Melayu sebagai
rakyat asli di Tanah Melayu. Pada peringkat awal ianya tidak berniat menafikan
hak kaum-kaum lain tetapi memperkukuhkan hak Melayu terhadap tanah airnya.
Ketika zaman Tunku Abdul Rahman
pula, Tunku memperkukuhkan kedudukan Melayu dengan menjamin hak-hak istimewa
Melayu dan kedudukan raja-raja Melayu tetapi dalam masa yang sama menerima
kewujudan masyarakat berbilang kaum terutama kaum Cina dan India. Tunku tidak
ada pilihan pada ketika itu kerana menjadi syarat penjajah Inggeris yang hanya
akan memberi kemerdekaan setelah mendapat kerjasama dari semua kaum yang ada di
Tanah Melayu.
Walau bagaimanapun, Tunku gagal
memperbaiki polarisasi kaum sehingga membawa kepada peristiwa 13 Mei 1969.
Peristiwa berdarah ini menyukarkan lagi usaha Tun Razak mewujudkan identiti
bangsa Malaysia. Namun, dalam tempoh lima setengah tahun Tun Razak berusaha
mewujudkan economic equity iaitu
merapatkan jurang kekayaan sebagai pra syarat kepada keharmonian antara kaum.
Tun Razak percaya bahawa dalam
jangka panjang negara tidak akan aman jika kekayaan ekonomi tidak dinikmati
secara adil oleh kaum-kaum yang ada. Maka Dasar Ekonomi Baru (DEB)
diperkenalkan untuk menghapus pengenalan kaum mengikut fungsi-fungsi ekonomi di
samping matlamat pokok membasmi kemiskinan. Apabila kemiskinan dan pengenalan
kaum mengikut fungsi ekonomi berjaya dihapuskan seperti disasarkan dalam DEB
maka tidak ada lagi tanggapan bahawa yang miskin itu Melayu dan bumiputera,
yang kaya itu kaum Cina. Matlamat akhirnya untuk mencapai kesetaraan ekonomi
dengan matlamat ekuiti ekonomi Melayu pada kadar 30% menjelang 1990. Semua dasar dan usaha Tun
Razak ini pada hakikatnya begitu ikhlas untuk mewujudkan sebuah negara bangsa
Malaysia yang dapat hidup dengan harmoni
dan makmur apabila kekayaan dapat diagihkan secara adil.
Tun Hussein Onn pula memberi
penekanan kepada membina sebuah masyarakat Malaysia yang bermoral tinggi
sebagai asas sebuah masyarakat Malaysia yang bertamadun. Tun Hussein
memberatkan pentingnya keluhuran undang-undang negara dan mengambil tindakan
undang-undang terhadap sesiapa juga untuk memelihara moral dan etika rakyat
Malaysia. Tindakan ke atas Dato Harun Idris yang pada masa itu Menteri Besar
Selangor dan Ketua Pemuda UMNO Malaysia adalah bukti kesungguhan Tun Hussein
Onn. Dalam satu ucapan perasmian pada Julai 1976, Tun Hussein menegaskan,
“Dalam memimpin sebuah negara berbilang kaum, prinsip dalam setiap keputusan
mestilah mengutamakan kepentingan nasional bukan memenuhi tuntutan satu kaum
saja kerana jika kepentingan nasional diketepikan, sebagai contoh mengabaikan
peraturan undang-undang, ini bukan sahaja menyalahgunakan kepercayaan rakyat
tetapi juga akan membuka ruang kepada satu keadaan iaitu rakyat akan bangkit
menentang kita”.
Zaman Tun Dr. Mahathir pula
membuat dasar menjangkaui sempadan Malaysia. Wawasan yang diperkenalkannya
iaitu Wawasan 2020 telah mencetuskan kepentingan pembinaan bangsa Malaysia. Cabaran
pertama yang ditonjolkan dalam gagasan tersebut dengan jelas meletakkan
matlamat mewujudkan bangsa Malaysia yang bersatu padu, mempunyai matlamat yang
serupa dan dikongsi bersama, berintegrasi di peringkat wilayah dan antara kaum
berasaskan persamaan hak dan keadilan. Tun Mahathir ingin identiti rakyat
Malaysia dikenali di seluruh dunia sebagai bangsa yang berjaya, boleh menakluki
Everest, Kutub Utara, merentasi Lautan Pasifik dan sebagainya sebagai satu simbolik kemampuan bangsa Malaysia.
Pemodenan Malaysia yang dipelopori oleh Tun Mahathir bukan sahaja cemerlang
dalam negara tetapi rakyat Malaysia mampu bersaing di peringkat global.
Melampaui abad
ke-21, matlamat tersebut masih disuarakan oleh pemimpin selepasnya. Tun
Abdullah Ahmad Badawi pernah menekankan kepentingan perkongsian sebuah negara
dan menekankan semangat kecintaan kepada negara. Dalam ucapannya sempena ulang
tahun Kemerdekaan Malaysia ke-50 pada 31 Ogos 2007, beliau mengatakan “Kejayaan
Malaysia telah dibina atas usaha bersama. Negara Malaysia akan terus
dibangunkan secara bersama dalam semangat yang tidak membenarkan berlakunya
tafsiran sempit dari segi identiti warga, tidak membenarkan berlakunya amalan
ekstremisme agama, tidak mengizinkan berlaku ketidakadilan dalam kalangan warga
dan tidak mengizinkan tercetusnya sebarang kebimbangan terhadap jaminan masa
hadapan mana-mana warga. Bumi dan langit Malaysia adalah tempat bertapak, tempat
berteduh setiap warga Malaysia. Bumi dan langit Malaysia menjanjikan tapak
kukuh dan langit cerah untuk setiap warga dapat hidup bersatu penuh muafakat”.
Perdana Menteri
Datuk Seri Najib Tun Razak pula dalam perutusan Hari Kebangsaan negara ke-52 (2009),
menekankan kepada usaha merapatkan hubungan rakyat berbilang kaum di Malaysia
dengan meruntuhkan tembok pemisah yang masih wujud. Menurut beliau, “ lipatan
sejarah dunia yang sarat dengan catatan bahawa kejayaan yang tidak diurus
dengan baik akan berakhir dengan kegagalan”. Justeru beliau telah
memperkenalkan gagasan 1 Malaysia. Malangnya ramai yang keliru dengan konsep
negara bangsa yang cuba dibawakan dengan mengatakan konsep 1 Malaysia akan
menghilangkan hak-hak istimewa bangsa Melayu. Konsep 1 Malaysia adalah tentang
ciri-ciri atau budaya bangsa Malaysia.
Kebanyakan
kita mungkin bersetuju bahawa pembinaan sebuah negara bangsa di Malaysia adalah
sebuah jalan berliku yang memerlukan keikhlasan dan penerimaan semua pihak.
Beberapa faktor yang menjadi kekangan pembentukan negara bangsa :
Faktor
Masyarakat Majmuk
Sejak zaman Kesultanan Melayu
Melaka, Tanah Melayu merupakan tumpuan kepada masyarakat berbilang bangsa
disebabkan oleh Melaka adalah pusat urus niaga yang terbesar di rantau Asia
Tenggara. Kewujudan masyarakat berbilang bangsa tersebut amat berbeza daripada
masyarakat berbilang bangsa yang wujud akibat penjajahan British di Tanah
Melayu pada abad ke-19. Perbezaan antara kedua-dua masyarakat berbilang bangsa
tersebut ialah kesanggupan masyarakat berbilang kaum pada zaman Melaka untuk
menerima budaya masyarakat Melayu seperti bahasa, makanan, etika dan pakaian.
Sebaliknya masyarakat imigran pada zaman British tidak berpeluang ataupun
berkeinginan mengenali sosiobudaya masyarakat Melayu. Ada juga dalam kalangan
masyarakat imigran yang memandang rendah kedudukan dan sosiobudaya masyarakat
Melayu. Malahan mereka menganggap masyarakat Melayu tidak mempunyai perkaitan
dengan mereka. Oleh itu, masyarakat berbilang bangsa atau masyarakat majmuk
pada zaman penjajahan merupakan punca wujudnya beberapa aspek sosiobudaya
negatif yang menghalang usaha-usaha membina sebuah negara bangsa Malaysia yang
bersatu padu, harmoni dan aman pada hari ini.
Faktor
Berbilang Agama
Setiap
kaum di Malaysia boleh dikatakan mewakili agama tertentu contohnya Melayu beragama
Islam, Cina beragama Buddha, India beragama Hindu. Iban dan Kadazan beragama
Kristian. Adalah jelas ketiga-tiga kaum utama di Malaysia mempunyai adat resam,
bahasa, agama dan falsafah hidup yang berbeza. Masing-masing menganggap
kebudayaan dan agama mereka adalah yang terbaik. Walaupun berlaku perkahwinan
campur antara kaum tetapi ia terhad kerana wujud halangan yang kuat dari segi
agama. Perbezaan dan
pengasingan agama, budaya dan cara hidup ini bukan sahaja menguatkan lagi sikap
prasangka buruk antara masyarakat malah menghalang proses integrasi sosial
antara kaum.
Tidak seperti di Indonesia,
warga berketurunan Jawa terasimilasikan dengan baik. Mereka boleh terdiri daripada
beberapa agama contohnya Jawa Hindu, Jawa Islam, Jawa Kristian dan Jawa Buddha.
Faktor Ekonomi
Secara amnya, British telah
menetapkan bidang-bidang kegiatan ekonomi penduduk di Tanah Melayu mengikut
keperluan ekonomi British. Oleh itu, orang Melayu, Cina dan India dibiar
menjalankan aktiviti ekonomi yang berlainan. Kebanyakan orang Melayu yang
bermastautin di luar bandar merupakan petani, pekebun kecil, penoreh getah atau
nelayan. Mereka merupakan komuniti ekonomi yang kurang dapat perhatian untuk
terlibat secara langsung dalam rancangan pembangunan teknologi atau
kemasyarakatan oleh British. Sebaliknya, orang Cina yang tinggal di kawasan
bandar terlibat secara langsung dalam sektor perniagaan, perlombongan,
pembinaan dan kewangan manakala sebilangan besar masyarakat India menjadi buruh
di ladang-ladang getah dan buruh kasar Kereta api Tanah Melayu dan Pejabat
Kerja Raya.
Pengasingan kegiatan ekonomi
antara kaum ini bererti mereka masing-masing kurang berpeluang berinteraksi
dari aspek sosiobudaya mahupun aspek ekonomi. Tambahan pula, pengasingan
kegiatan ekonomi ini telah mewujudkan jurang pendapatan yang tidak seimbang di
antara kaum. Apabila wujud jurang ekonomi yang nyata maka akan wujud tanggapan
negatif yang bakal mengundang rasa tidak puas hati dalam kalangan kaum. Ianya
merupakan satu lagi faktor sejarah yang menyebabkan timbul ketidakpuasan hati
antara kaum terutamanya masyarakat Melayu iaitu tuan punya Tanah Melayu dengan
masyarakat Cina sebagai imigran. Tidak dapat dinafikan suasana sosioekonomi ini
telah mengancam proses pembinaan negara bangsa Malaysia.
Dasar Pecah Dan
Perintah
Selain daripada itu, kewujudan
parti-parti politik berasaskan kaum dan suku turut menjadi duri dalam daging
kepada pembentukan negara bangsa. Parti-parti politik berasaskan kaum ini tidak
lain tidak bukan sebagai penerus legasi penjajah British dengan konsep devide and rule (pecah dan perintah)
mereka.
Dasar British tidak mengambil
langkah-langkah yang menggalakkan bagi mewujudkan kerjasama, toleransi atau
interaksi antara kaum di Tanah Melayu. Pengimportan buruh dari Cina, India dan
Sri Lanka secara beramai-ramai adalah untuk kepentingan ekonomi British.
Walaupun wujud segregasi kaum secara sukarela dan bukannya sesuatu yang
dirancang dengan sengaja bagi tujuan dasar pecah dan perintah semata-mata,
British membiarkan keadaan itu terus berlaku. Dasar British tidak langsung
mengambil kira masa depan Tanah Melayu yang bergantung kepada aspek perpaduan
negara sebagai asas kedaulatan dan kemerdekaan negara.
Kemerdekaan negara yang dicapai
pada 31 Ogos 1957 yang kemudian dimantapkan lagi dengan pembentukan Malaysia
pada 16 September 1963 yang menyaksikan penggabungan wilayah Semenanjung, Sabah
dan Sarawak gagal merealisasikan konsep “Satu Negara Satu Bangsa”. Ia jelas
apabila kita masih dihantui pelbagai permasalahan yang bersifat perkauman
walaupun setelah negara mencapai kemerdekaan yang ke-54 tahun. Masyarakat masih
terikat dengan identiti kaum masing-masing dan tidak wujud sebarang usaha yang
proaktif ke arah mewujudkan satu kesamaan dalam kalangan rakyat pelbagai kaum.
Lantaran itu, isu nagara dan bangsa masih menjadi wadah yang kerap dibahaskan
oleh ahli politik dan golongan akademik.
Isu negara dan bangsa Malaysia
kerap dilihat dengan penuh prejudis dimana wujud tanggapan bahawa ia merupakan
kesinambungan daripada aspirasi perjuangan Parti PETIR (PAP) pimpinan Lee Kuan
Yew yang memperjuangkan konsep ‘Malaysian Malaysia’ dan menuntut persamaan hak
politik, ekonomi serta sosial bagi semua tanpa mengira kaum. Dasar yang jelas
bertentangan dengan perlembagaan negara dan menimbulkan ketegangan antara kaum
itu kemudiannya diteruskan oleh Parti Tindakan Demokratik (DAP) selepas
penyingkiran Singapura dari Malaysia pada tahun 1965. Oleh yang demikian,
konsep negara bangsa Malaysia dianggap sebagai satu muslihat yang bertujuan
merampas hak dan keistimewaan orang Melayu dan mencabuli Perlembagaan Malaysia
yang telah dipersetujui semua pihak semasa menuntut kemerdekaan. Mengambil
petikan daripada akhbar Utusan Malaysia, 17 Oktober 2008, Perkara yang
termaktub dalam fasa 153 yang menyentuh kedudukan serta kebesaran Raja-Raja
Melayu, hak keistimewaan orang Melayu, agama Islam serta peranan Bahasa Melayu
selaku bahasa kebangsaan perlu dihormati. Ianya penting bagi memastikan asas
pembentukan negara terpelihara dan tidak menimbulkan kegusaran dan keresahan
dalam kalangan rakyat. Mengulas pembentukan Gagasan Bangsa Malaysia, Datuk Seri
Najib Tun Razak yang ketika itu Timbalan Perdana Menteri Malaysia yakin usaha
ke arah itu mampu menjadi kenyataan sekiranya rakyat bersedia mengubah persepsi
dan minda mereka. (Berita Harian. 26 Mei 2008). Ia bakal menjadi kenyataan
kalau semua rakyat mengenepikan soal warna kulit, agama, keturunan dan budaya
sebaliknya menekankan pentingnya kerjasama serta perpaduan demi kemajuan serta
kestabilan bersama
Sistem Pendidikan Yang
Berasingan
Sehingga
Penyata Razak 1956 dibentangkan tidak terdapat satu bentuk sistem pendidikan
kebangsaan di Tanah Melayu. Wujudnya corak pendidikan vernakular yang
menekankan kepada empat aliran pendidikan yang berbeza iaitu aliran Inggeris,
Melayu, Cina dan India. Sekolah Melayu hanya tertumpu kepada pendidikan agama
di sekolah pondok dan pendidikan sekolah rendah yang membolehkan orang Melayu
tahu membaca, menulis dan mengira sahaja.
Bagi orang Cina pula,
sekolah-sekolah didirikan sendiri oleh masyarakat Cina. Sekolah yang terdiri
daripada sekolah rendah dan menengah itu menggunakan kurikulum, buku teks dan
guru-guru yang diimport dari Negeri Cina.
Bagi kaum India, sekolah-sekolah Tamil didirikan di estet-estet berasaskan
kurikulum dan buku teks yang diimport dari India Selatan. Selain daripada itu,
terdapat juga sekolah aliran Inggeris yang didirikan oleh mubaligh-mubaligh
Kristian dan British. Sekolah-sekolah ini didirikan di bandar-bandar dan
mendapat sambutan yang baik daripada kalangan penduduk bandar sama ada Melayu,
Cina atau India. Bagaimanapun, sekolah aliran Inggeris ini tidak mendapat
sambutan masyarakat Melayu luar bandar kerana bimbang anak-anak mereka
dipengaruhi agama Kristian. Sistem pendidikan ketika itu tidak menitikberatkan
perpaduan sosiobudaya dalam kalangan penduduk yang berbilang bangsa.
Walaupun terdapat usaha-usaha
untuk mewujudkan sistem pendidikan kebangsaan dan menghapuskan sekolah-sekolah
vernakular seperti Laporan Barnes 1951 dan Laporan Razak 1956, ianya mendapat
tentang yang hebat daripada masyarakat Cina khasnya yang menganggap Laporan
Razak ini mengandungi dasar-dasar pendidikan yang bersifat ‘revolusioner’
walaupun hakikatnya matlamat utama adalah untuk memupuk perpaduan dan integrasi
nasional seterusnya menyatupadukan penduduk pelbagai kaum yang terdapat di
Malaysia. Natijahnya, sehingga kini masih wujud sekolah-sekolah pelbagai aliran
seperti sekolah kebangsaan (SK), sekolah jenis kebangsaan Cina (SJK(C), sekolah
jenis kebangsaan Tamil (SJK(T), sekolah menengah kebangsaan (SMK) dan sekolah
menengah Cina persendirian. Keadaan ini berlanjutan sebagai warisan sejarah
yang amat bahaya ibarat ‘api dalam sekam’. Sekolah dan pendidikan yang
sepatutnya menjadi medium utama pembentukan negara bangsa masih gagal untuk
disatukan kerana wujud kepentingan, prasangka dan tiada unsur penerimaan dalam
kalangan masyarakat pelbagai kaum di Malaysia yang terus mengekang pembentukan
negara bangsa yang berjaya.
Empat Komponen Negara
Bangsa
Bagi memastikan kejayaan
membentuk sebuah negara bangsa, empat komponen yang harus ada adalah negara,
bangsa, kerajaan dan perlembagaan.
Negara
Istilah negara merujuk kepada
unit politik yang mempunyai kedaulatan, akauntabiliti dan kuasa untuk
melaksanakan pemerintahan. Negara berfungsi sebagai perantaraan antara pemerintah dan rakyat. Setiap
tindakan dan aktiviti yang dijalankan negara tertakluk kepada undang-undang dan
peraturan undang-undang yang sah. Mengikut Harold J.A Laski (1984) dan Robert
A. Dhal (1983), konsep negara merujuk kepada satu unit politik yang terdiri
daripada penduduk yang tinggal dalam sesebuah daerah atau wilayah yang mempunyai
tanda sempadan yang jelas. Penduduknya diperintah oleh sebuah kerajaan yang
berdaulat dan mempunyai kuasa untuk membuat dan melaksanakan undang-undang yang
mesti dipatuhi oleh penduduknya.
Bangsa
Bangsa merupakan sekumpulan
manusia yang mempunyai beberapa persamaan dari segi ciri-ciri biologi. Ciri-ciri
seperti warna kulit, tekstur rambut dan bentuk muka telah digunakan untuk
mengelaskan manusia kepada bangsa. Dalam sesebuah negara bangsa, setiap warga
adalah tertakluk kepada sistem perundangan yang sama, mempunyai persamaan dari
segi bahasa, adat resam, kesenian dan pengalaman sejarah.
Kerajaan
Kerajaan adalah institusi
pemerintah yang bertanggungjawab menggubal dan melaksana dasar sesebuah negara.
Ia merangkumi semua badan yang membuat, mentafsir dan melaksanakan dasar
tersebut. Sebuah kerajaan bertindak sebagai pengaman dan penentu arah kehidupan
masyarakat yang ada di bawah pemerintahannya. Dalam konteks negara kita
Malaysia, kerajaan merujuk kepada tiga badan utama iaitu badan perundangan,
badan eksekutif (pelaksana) dan badan kehakiman.
Perlembagaan
Perlembagaan merupakan peraturan
tertinggi negara sama ada bertulis atau tidak bertulis yang menjadi rujukan dan
panduan bagi mentadbir dan memerintah sesebuah negara. Di Malaysia, perlembagaan
merupakan peraturan bertulis tertinggi yang didokumenkan dan dijadikan rujukan
untuk mentadbir negara. Ianya bertujuan memberi jaminan perlindungan kepada
rakyat negara ini.
Kepentingan
Merealisasikan Cita-Cita Negara Bangsa Untuk Malaysia
Merealisasikan
cita-cita negara bangsa adalah demi survival Malaysia untuk masa yang panjang.
Tanpa usaha serius kerajaan dan rakyat Malaysia merealisasikan cita-cita negara
bangsa ini, dikhuatiri bakal mengundang masalah besar kepada negara. Kita perlu
segera keluar dari belenggu perkauman sempit yang telah lama diprogramkan.
Persaingan tidak sihat antara kaum akan sentiasa berlaku. Sekiranya tidak
dibendung, ia akan menjadi lebih berbahaya ibarat bom jangka yang akan meletup
pada bila-bila masa sahaja. Anak-anak akan dihantui dengan prasangka-prasangka
negatif dan berbaur kebencian. Isu perkauman hanya akan membawa masalah besar
untuk kita dan generasi akan datang. Justeru, persoalan hak berbudaya,
beragama, berekonomi tidak seharusnya timbul jika usaha keras mengintegrasikan
kaum ini disertai dengan mengamalkan sikap saling menerima. Berikut adalah
beberapa isu yang perlu dipertimbangkan dalam konteks penerimaan oleh
masyarakat Malaysia bagi memacu usaha ke arah pembentukan negara bangsa.
Definisi Penerimaan
Memetik
kata-kata Y.A.B. Dato’ Seri Najib Tun Razak dalam Blog 1 Malaysia, penerimaan merujuk kepada kesediaan atau
penerimaan atau mengambil sesuatu yang diserahkan kepada kita. Dalam konteks
negara kita, penerimaan merujuk kepada kesediaan kita menerima hakikat bahawa
negara kita Malaysia mempunyai penduduk yang terdiri daripada pelbagai kaum.
Oleh sebab itu, setiap kaum yang mendiami dan menjadi warganegara Malaysia ini
hendaklah bersedia menerima dan mengiktiraf kewujudan kaum-kaum lain, kebudayaan
dan kepercayaan yang diamalkan mereka. Apabila kita menerimanya, bererti sedikit sebanyak kita mempunyai pengetahuan
tentang kejadian yang membawa kepada kewujudan negara ini dengan penduduknya
yang pelbagai kaum. Ini bermaksud kita bersedia menerima hakikat itu dan tidak
akan mempersoalkannya apatah lagi mengungkit-ungkitnya di kemudian hari.
Penerimaan ini mestilah sepenuh hati tanpa rasa curiga dan prasangka yang masih
bersarang di lubuk hati kita kerana jika rasa curiga dan prasangka ini berterusan,
lambat-laun negara kita akan terdedah kepada kekacauan dan perselisihan yang
boleh membawa kepada pergaduhan kaum dan boleh menjerumuskan negara kepada satu
keadaan yang bahaya.
Apa Yang Hendak
Diterima?
Setelah
mengetahui maksud penerimaan yang sebenarnya, kita juga harus mengetahui apakah
yang mesti diterima oleh kita sebagai rakyat Malaysia? Ada beberapa perkara
penting yang perlu kita terima sebagai penduduk di negara ini. Perkara-perkara
yang hendak kita terima itu adalah :
* Penduduk Malaysia terdiri daripada pelbagai kaum iaitu kaum
Melayu, Cina dan India adalah tiga kaum terbesar;
* Penduduk Melayu adalah kaum yang terbesar dan membentuk separuh
daripada penduduk negara ini dan merupakan penduduk asal yang mendiami negara
ini iaitu sejak wujudnya Kesultanan Melayu Melaka;
* Semua penduduk di negara ini adalah tertakluk kepada perlembagaan
negara yang meletakkan agama Islam sebagai agama rasmi dan agama-agama lain
sama sekali tidak dihalang untuk diamalkan di negara ini;
* Yang Dipertuan Agong adalah Ketua Negara dan Raja Berperlembagaan
terus dipelihara sementara Perdana Menteri adalah pemimpin negara dan kerajaan
yang dilantik menerusi sistem demokrasi berparlimen;
* Rukun Negara adalah rukun hidup yang mesti dijunjung dan
diamalkan dalam kehidupan kita berdasarkan lima prinsip utama yang telah
ditetapkan; dan
* Bahasa Malaysia adalah Bahasa Kebangsaan negara ini.
Keenam-enam perkara di atas
adalah perkara pokok yang perlu diterima oleh kita semua tanpa mengira warna
kulit. Penerimaan terhadap keenam-enam perkara di atas hendaklah secara total
dan bulat serta tidak perlu dipertikaikan lagi.
Kita perlu belajar dari sejarah akibat daripada tidak bersikap menerima
boleh mengakibatkan terjadinya peristiwa hitam seperti yang tersimpan dalam
lipatan sejarah negara iaitu peristiwa 13 Mei 1969.
Semua kaum yang ada di Malaysia
harus menerima hakikat dan bersikap saling menghormati terhadap pelbagai
kepercayaan dan kebudayaan yang diamalkan oleh rakyat negara ini. Kita juga tidak
boleh menafikan bahawa kaum Cina dan India dahulu dibawa masuk oleh penjajah
British tetapi generasi Cina dan India yang ada pada hari ini adalah generasi
yang lahir dan membesar sepenuhnya di negara ini. Walaupun asal usul keturunan
mereka tidak berasal dari negara ini, mereka telah menerima negara ini sebagai
tanah air mereka. Mereka telah berikrar menumpahkan taat setia kepada raja dan
negara ini.
Ketiga-tiga kaum utama yang
mendominasi penduduk negara ini perlu saling menerima sesama mereka dan perlu
bersikap jujur. Mereka hendaklah berhenti daripada melakukan perkara-perkara
yang boleh menghakis keikhlasan dan kejujuran masing-masing. Tindak
tanduk yang boleh menggugat kepercayaan dan penerimaan tersebut hendaklah
dielakkan. Dengan itu, barulah semua kaum dapat hidup dengan penuh harmoni dan
matlamat pembinaan negara bangsa dapat dicapai.
Bagaimana
Bersikap Menerima ?
Bagi
membuktikan sikap menerima, setiap individu yang mendiami bumi yang makmur dan
bertuah ini hendaklah menunjukkan dan mengamalkan beberapa sikap yang positif
yang akan membawa kepada menerima hakikat penerimaan tersebut. Jika tidak, kita
hanya bersikap menerima setakat di bibir mulut sahaja tetapi dari segi tindakan
tidak menunjukkan sikap penerimaan yang sebenarnya. Berikut adalah beberapa
sikap yang boleh membuktikan sikap penerimaan sebagai sebuah bangsa Malaysia :
*Berbangga
Menjadi Seorang Rakyat Malaysia
Setiap
daripada kita hendaklah berbangga menjadi rakyat Malaysia tanpa mengira warna
kulit, bahasa dan kepercayaan. Semua rakyat perlu mempertahankan nama baik negara dan berusaha untuk
mengharumkan nama negara. Dengan memiliki sikap berbangga sebagai rakyat
Malaysia, kita akan sentiasa berusaha mengekalkan hubungan kita dengan rakyat
Malaysia yang lain, walaupun berlainan kaum, kebudayaan dan kepercayaan. Pendek
kata, sikap ‘di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung’ perlu diamalkan
dan dijiwai sepenuhnya.
*Bersifat Setia Dan
Sayang Akan Negara
Setiap daripada kita haruslah
mempunyai sifat setia dan sayang akan negara dengan menghormati dan menunjukkan taat setia kepada raja dan
para pemimpin negara. Selain itu, kita juga mesti sayang dan hormat kepada
lambang-lambang negara kita seperti Jalur Gemilang, Lagu Negaraku, Parlimen,
Rukun Negara dan institusi lain yang berkaitan. Elakkkan sikap yang boleh
menghina, menjejaskan dan menimbulkan provokatif terhadap lambang-lambang
negara kita kerana ini akan memperlihatkan sejauh mana sikap patriotisme kita
sebagai warganegara Malaysia.
*Bersikap Kekitaan
Dalam
kehidupan seharian, sama ada dengan jiran dan masyarakat, kita hendaklah
mengamalkan sikap kekitaan. Kita hendaklah menunjukkan keikhlasan kita dalam
menjalin hubungan dengan jiran dan anggota masyarakat yang berbeza warna kulit,
kebudayaan dan agama. Dengan mengamalkan sikap kekitaan sesama kita, kita
sebenarnya mewujudkan satu suasana hidup yang baik dan boleh menguntungkan kita
semua di samping dapat memelihara soal keselamatan hidup setempat. Kesediaan
kita mengamalkan sikap kekitaan ini akan menjadi contoh yang baik kepada
generasi muda hari ini dan mereka juga akan terdorong untuk mengamalkannya. Hal
ini tentunya akan dapat menjalin semangat perpaduan yang utuh dalam kalangan
rakyat di negara ini. Lama kelamaan benteng prasangka dan prejudis yang
bersarang di dada kita tentunya dapat dirobohkan.
* Sikap
Berdisiplin
Sikap
berdisiplin turut penting dalam menunjukkan penerimaan kita terhadap kaum lain.
Pematuhan terhadap peraturan dan undang-undang negara, menunjukkan kita
bersedia bersikap adil terhadap kaum lain dan menghormati amalan dan
kepercayaan mereka serta hak mereka untuk hidup di negara ini.
Sikap
berdisiplin juga menunjukkan bahawa kita mahukan yang terbaik untuk kaum lain
sebagaimana kita mahukan yang terbaik untuk diri kita. Hal ini akan mendorong
kita untuk lebih bersikap bertolak ansur
dan cuba memahami hak kaum lain. Kita tidak akan memperjuangkan hak untuk kaum
kita semata-mata dengan menindas atau membelakangkan hak yang sepatutnya turut
diterima oleh kaum lain. Kita juga akan sentiasa bersedia untuk berkongsi dalam
sesuatu perkara yang dibenarkan oleh budaya kita tanpa mengorbankan prinsip
undang-undang dan keadilan.
*Bersikap
Produktif
Sebagai
warganegara Malaysia yang cintakan kemakmuran, kita hendaklah berusaha dengan
rajin dan sentiasa bersikap produktif. Sikap produktif hendaklah ditunjukkan
oleh semua kaum dan tidak hanya dikaitkan dengan satu-satu kaum tertentu
sahaja. Sebagai rakyat Malaysia, kita hendaklah berusaha untuk membuat yang
terbaik bagi diri, keluarga, masyarakat dan negara. Tanpa mengira siapa majikan
kita dan dengan siapa kita bekerja, kita hendaklah bekerja dengan gigih dan
mengenepikan sikap buruk dan prejudis. Dengan itu, kita akan dapat menyumbang
kepada produktiviti negara dan memberikan kesan yang positif terhadap pertumbuhan
ekonomi negara kita.
Kesimpulan
Membina
sebuah negara bangsa yang sempurna bukanlah tugas mudah apatah lagi bagi sebuah
negara seperti Malaysia. Dengan kepelbagaian kaum serta etnik dari latar
sejarah, bahasa dan budaya yang berbeza serta diperkukuhkan pula oleh sentimen
warisan berbeza menyumbang kepada munculnya persoalan dan masalah yang
kompleks. Ibarat sebuah resepi masakan, negara bangsa bukanlah sekadar
pelengkap rasa tetapi merupakan bahan utama bagi menghasilkan satu masakan yang
bukan sekadar enak dan lazat malah menyihatkan.
Di sebalik
kesukaran dan pelbagai alasan yang memungkinkan kegagalan mencapainya ia
sebenarnya sesuatu yang tidak mustahil untuk dikecapi. Melalui pengalaman
sejarah yang disalurkan secara sistematik khususnya melalui sektor pendidikan,
impian untuk membentuk negara bangsa yang selama ini kita impikan akan menjadi
kenyataan. Sesungguhnya, sejarah dan pendidikan mampu menjadi alat bagi
membentuk sebuah bangsa Malaysia yang mempunyai jati diri dan kesetiaan yang
tidak berbelah bahagi kepada negara.
apakah hasrat yang perlu diperjuangkan jka dipilih menjadi pemimpin parti politik ?
ReplyDeletehuraikan tujuan pembinaan negara dan bangsa
ReplyDelete